Der er noget fascinerende ved, når gamle bygningskomplekser – der har udtjent deres funktion og derfor henligger overset og forsømt – pludselig genopstår som det nye hippe in-sted, hvor kreative first-movere og projektmagere søger hen, skarpt forfulgt af højprofilerede virksomheder, der viser, at de er på forkant med tingene.
Fænomenet er kendt over hele verden, og i Danmark kender vi det jo bl.a. fra Refshaleøen som endnu er under transformation på vej mod sin nye form. Kunsten er at få det oprindelige og særegne til at indgå med styrke og karakter som det definerende tyngdefelt i den nye kontekst. Bliver det oprindelige blot staffage domineret af nye bygninger, har man tabt det hele på gulvet og mistet det særlige, som giver hele bygningsmiljøet værdi.
BaneGaarden er et godt eksempel på et sådant miljø – beliggende allerinderst på DSB’s værkstedsområde i Sydhavnen, forbi Lokomotivværkstedet, forbi de smukke gule gårdhuse kaldet Kineserhusene, hvor dele af DSB’s personale boede, så de kunne alarmeres og afhjælpe kritiske situationer indenfor få minutter.
De 9 trælader, som er opført i 1909, har siden 1950´erne ligget stærkt forsømt hen med store huller i tagene og efterfølgende fugt, råd og svamp i træværket. Laderne har tidligere fungeret som trælager for DSB, med træ til vedligehold af DSB’s mange bygninger. Nu er last-minute restaureringen i gang. Trælade for trælade restaureres tømmerkonstruktionerne og laderne ombygges.
I stueetagerne er der allerede indrettet cafe, restaurant, butik, bageri og eventlokaler– ligesom Aarstiderne er flyttet ind med butik mm. Stifterne af Aarstiderne Søren Eilertsen og Thomas Harttung er – sammen med Janne Axelsen og Thomas Nordahl – investorerne bag transformationen af området, og Realdania har støttet restaureringen med 9 mio. kr.
Steen Bjerg er den daglige leder, der får tingene til at ske. Han har hyret sit eget sjak til opgaven – 2 tømrersvende og hele 3 tømrerlærlinge, en snedkersvend og en snedkerlærling. De er lige nu i gang med at restaurere tagkonstruktionen på en af laderne. Den del af træværket, der er intakt, bevares og det øvrige skiftes ud med nyt og tilsvarende træ. Restaureringen foretages med traditionelle tømmersamlinger, som laderne i sin tid blev bygget med. Laderne isoleres med træfiberisolering i en diffusionsåben konstruktion, der opfylder nutidens brandkrav. Behandling af indvendige overflader sker med lerpuds og traditionsbundne malingstyper, og Træladernes facader males med kærnemælksmaling.
Endnu er bygmester og projektleder Steen Bjerg i tvivl om loftbeklædningen i overetagen – brandkrav, æstetik og energikrav skal gå hånd i hånd med et naturmateriale, som kan være indenfor budgettet.
Og som Steen forklarer, bevæger hele projektudviklingen sig gradvist fremad – ingen har svar på alt, problemerne løses efterhånden, som de opstår og i den takt ressourcerne er til det. Det samme gælder den fremtidige anvendelse af BaneGaarden:
“Vi vil gerne have små start-ups til at bo sammen i nogle af laderne, mens der måske bor mere etablerede virksomheder i naboladen, det er i fortsat proces.”
Fødevarepræget i stueetagen med butikker, cafeer og spisesteder ude som inde forventer Steen vil være dele, der bliver – ligesom den vilde natur med slyngende stier og ude-spisemiljøer forbliver en del af stedets miljø.
Indkørslen til Otto Busses vej er ikke verdens smukkeste fra Fisketorvs siden – til gengæld er det meget vigtigt, at lokale kan cykle fra Enghavevej under baneterrænet og ramme direkte ind i BaneGaarden. Og lige nu ligger der både daginstitutioner og en Rudolf Steiner skole i områdets midlertidige pavillonbygninger, der allerede nu giver masser af daglige brugere i ”Jernbanebyen”.
Steen Bjerg – bygmester og ildsjæl med 1.200-års teknikker i rygsækken
Steen Bjerg trives i rollen som bygmester og projektleder, og han nøjes ikke med at holde tøjlerne i bygmesterrollen, men involverer sig entusiastisk i hele processen – hvad skal vi bygge, hvem skal det være for, hvordan skal vi bygge, finde håndværkerne der tilknyttes projektet, løbende justere både mål og retning, når budgettet eller bygherrer kræver det, uden at sætte de håndværksmæssige løsninger og helheden over styr.
Steen er uddannet tømrer med erfaring fra store historiske byggeprojekter som f.eks. de historiske miljøer på Ribes Vikinger og Middelaldercentret i Nykøbing Falster. Senest har Steen stået for opbygningen af en vikingeby i Norge, og han kender derfor til tømrerfagets gamle teknikker og byggestil.
Er der en rød tråd udover traditionsbundet håndværk?
“Ja siger han selv, jeg elsker at være med til at opbygge tingene fra bunden – at stå med de mange tovender og se det hele gradvist blive til en helhed som hænger sammen og giver mening. At sammensætte teams af håndværkere gerne med lærlinge i et projekt som BaneGaarden, gør det muligt at videreføre historiske håndværksteknikker og skabe en arbejdsplads hvor alle er engagerede – til gavn for deres egen arbejdsglæde og faglighed og til gavn for projektet. Det er så tilfredsstillende.”
Vi har mødt endnu en ildsjæl indenfor bevaringsområdet i Danmark.
BILLEDER:
Foto 1:
Fødevarepræget med butikker, cafeer og spisesteder ude som inde forventer Steen vil udvikle sig yderligere (foto: Bjarke Ørsted)
Foto 2:
BaneGaarden – beliggende allerinderst på DSB’s værkstedsområde i Sydhavnen (foto: BaneGaarden)
Foto 3: BaneGaardens 9 trælader, som er opført i 1909, har siden 1950´erne ligget stærkt forsømt hen med store huller i tagene og efterfølgende fugt, råd og svamp i træværket (foto: BaneGaarden)
Foto 4: Steen Bjerg og han sjak af håndværkere er lige nu i gang med at restaurere tagkonstruktionen på en af træladerne. Restaureringerne foretages med traditionelle tømmersamlinger (foto: BaneGaarden)
Foto 5: I stueetagerne er der allerede indrettet cafe, restaurant, butik, bageri og eventlokaler (foto: Ida Marie Banke)
Foto 6: Kineserhusene, hvor dele af DSB’s personale boede, så de kunne alarmeres og afhjælpe kritiske situationer indenfor få minutter (foto: Byghåndværk)
Foto 7: Steen er også kendt som daglig leder af Optoglas, der sælger glas til bevaringsværdige huse, som et alternativ til 3 lags termoruder og forsatsvinduer (foto: Byghåndværk)