Byghåndværk gav mig ro i maven

13. februar 2023

Et nødråb på Facebook koblede Peter Mønster sammen med Byghåndværk. ”Jeg var faktisk ret desperat, fordi jeg ikke kunne få fat i de håndværkere, jeg syntes, jeg skulle have fat i ...”

For et par år siden købte Peter Mønster sammen med sin hustru en gammel ejendom på Fyn. Parret havde gennem længere tid ønsket at komme tæt på vandet og havde ledt efter den perfekte bolig til at blive gamle i.



”For sjov kiggede vi mod Fyn, hvor min kone er fra, og da vi så ejendommen her, var vi bare solgt. Det tog os et års tid at blive helt klar til at rykke teltpælene op, men vi vidste, at det var den her ejendom, vi måtte have.”


Under kærlig behandling


Det blev hurtigt klart, at selv om huset tog sig flot ud udvendig, så var det ikke blevet behandlet, som et hus fra 1866 fortjener. Det viste sig desværre, at ejendommen var blevet sminket med henblik på salg. Noget som Peter og hans kone ikke var opmærksomme på i forbindelse med købet.

 


”Allerede efter et års tid begyndte malingen udvendig at boble og skalle af, og vi blev klar over, at træværket var blevet malet med plastikmaling. Så vi måtte begynde forfra, skrabe ind til træet og så valgte jeg at male med kærnemælksmaling,” fortæller Peter Mønster.



Desuden besluttede parret, at de ville gøre noget ved det gamle, slidte køkken og generelt give deres bolig den store – nænsomme – overhaling, nu de var i gang.



”Heldigvis er vores hus så langt, at vi kunne flytte ind i den ene ende, mens vi istandsatte den del, der i dag er vores bolig. Vi valgte at rydde alt, sørge for at få isoleret indvendig med Multipor og også bruge den rigtige maling. Desuden satte vi nyt køkken og bad ind. I dag bor vi der og lejer den anden ende af huset ud som B&B.”



Et hus fra 1866 kræver dygtige folk


Det kræver, at man som husejer sætter sig ind i rigtig mange ting, hvis man vil renovere en ejendom fra 1866, og man skal huske at stille spørgsmål til håndværkerne. For de skal kende de gamle byggeteknikker for at sikre, at huset bliver behandlet, sådan som det fortjener det. Moderne isoleringsløsninger med plasticdampspærre er no-go.

 


”Ved et tilfælde faldt jeg i snak med et familiemedlem til en fest, og fortalte at vi var ved at få isoleret, og at tømreren var i gang med at sætte stålskelet op til isolering af ydervæggene med dampspærre. Han ved en masse om gamle bygninger, og så helt forkert ud i hovedet. Jeg kunne næsten bogstaveligt se, at alle røde lamper blinkede, og han bad mig om straks at stoppe den proces, for man bruger ikke dampspærreisoleringsmetoden på gamle huse,” forklarer Peter Mønster. ”Det anede jeg ikke, så jeg var bare heldig, at vi havde en i familien, som kunne agere rådgiver for os.



Med familiemedlemmets hjælp blev processen vendt og Peter Mønster fandt ud af, at der både er noget, som hedder etårsgennemgang og femårsgennemgang. ”Det vidste jeg da ikke noget om. Så vores familiemedlem har virkelig sparet os for mange kvaler. For det er en udfordring, når selv håndværkeren ikke vidste, hvordan man behandler et hus, der er så gammelt som vores.”



Kursus på Hverringe


”Fordi jeg jo har en interesse i vedligeholdelse af gamle bygninger, gammelt grej og møbler og sådan noget, så jeg tilfældigt, at der var nogle kurser oppe på Hverringe Gods, som jeg tog på. Her fik jeg kontakt med en arkitekt, som jeg spurgte til råds, og han kom herud og lavede sådan en slags femårsplan.” Arkitekten henviste også Peter til et par håndværkere, som han kunne anbefale, men ingen af dem havde tid til at udføre arbejderne, og til sidst var Peter Mønster mere eller mindre desperat.



Byghåndværk gav mig ro i maven


I sidste ende var det et nødråb på Facebook, som koblede Peter Mønster sammen med Byghåndværk. ”Jeg var faktisk ret desperat, fordi jeg ikke kunne få fat i de håndværkere, jeg syntes, jeg skulle have fat i, og jeg havde en fornemmelse af at huset blev mere og mere forsømt.”


Da Anne fra Byghåndværk så opslaget, var hun hurtig til at reagere og det blev Peter Mønsters redning. 

 


”Det afgørende vendepunkt for vores proces og mit velbefindende var, at I var så hurtige på tasterne. Jeg blev introduceret til en mulighed, jeg ikke kendte, og efterfølgende gik jeg ind og kiggede på hjemmesiden. Det er bare en supergod ide at samle håndværkere på den måde, som Byghåndværk gør det. Hvor alle håndværkere og rådgivere har et fokus på gamle bygninger.”



Med Byghåndværk som samlingspunkt blev Peter Mønsters muligheder for at nå de rette håndværkere pludselig en reel mulighed.



”Der lå en dyb optimisme i Annes allerførste kommentar på mit opslag, hvor hun anbefalede portalen. Jeg fandt ud at beskrive arbejdet derinde, og det var lige det, der skulle til. Bare det at jeg havde en fornemmelse af, at der var et menneske i den anden ende, der havde hørt mig og havde en fornemmelse af, at I havde min ryg, for I var altid hurtige til at kontakte mig, når jeg skrev. Det gjorde, at jeg kunne holde processen ud.”



Jeg fandt de helt rigtige håndværkere


Da først Peter Mønster vidste, at nogle havde hørt ham og var på hans hold, trak han vejret frit igen. Byghåndværk forsikrede ham om, at selv om det kunne trække ud, fordi håndværksfirmaerne havde ordrebogen fuld, skulle han nok få hjælp – og kontakten var ventetiden værd.


”Jeg fik kontakt til Emmas Snedkeri og derfra kørte det bare superfint. Emma renoverede et lunettevindue, brugte en tredjedel af det træ, der var, og bevarede de gamle ruder fra 1866. Hun tog vinduet med til sit værksted og lavede det der. Hun kom tilbage med det ubehandlet, for jeg havde aftalt med hende, at jeg selv ville male det. Hun satte vinduet i, og det er blevet så fint. Og så er Emma fænomenal til at kommunikere med mig som kunde.”



For Peter Mønster er det lige præcis kommunikationen som er alfa og omega for en husejer.


”Det, som håndværkere, der læser det her skal vide, er, at det simpelthen er vigtigt at delagtiggøre kunden i de mellemregninger, der måtte være i forhold til, om man kan møde til tiden, bliver forsinket eller om man må sige nej. Det kræver gennemsigtighed at opnå et godt samarbejde, for det giver en tryghed som kunde, at håndværkeren er meddelsom. Jeg bryder mig virkelig ikke om, når folk bare bliver væk, eller først reagerer, når jeg kontakter dem. Det dur ikke. Og det må man gerne vide som håndværker eller rådgiver.”

 


En lille, men væsentlig detalje


Husets ydermur var en anden af de ting, der bekymrede Peter Mønster, for han kunne se, at der gennem mange år var sket en bevægelse i den. Den havde sluppet forankringen til træværket på loftet og man havde tidligere forsøgt at udbedre skaden med cementmørtel. Her fik Peter Mønster gennem Byghåndværk kontakt til murerfirmaet MPJ-Byg, hvor Søren besigtigede skaderne og sendte en af sine dygtige folk til at udføre arbejdet.


”Det er interessant for ejere af gamle huse at vide, at man ikke bare kan hente en hvilken som helst murer ind til opgaven. For ikke alle er opmærksomme på, at det skal være kalkmørtel, der skal bruges. Det er en lille ting; men meget væsentlig.”



Byghåndværk er et epicenter for dygtige håndværkere og rådgivere


Netop derfor er Peter Mønster så glad for, at han stødte på Byghåndværk ved lidt af et tilfælde, for her fandt han lige præcis det, han og hans ejendom stod og manglede.



”De opgaver, som jeg henvendte mig til Byghåndværk med, er blevet udført efter alle kunstens regler. Så jeg vil virkelig gerne anbefale andre at benytte portalen – og Anne, for det hun kan, er simpelthen bare at være hurtig på tasterne, og det er så vigtigt. At blive taget i hånden, som kunde, det er fantastisk. Og så synes jeg bare, det er en supergod ide at samle et epicenter af håndværkere, som kan noget med de gamle håndværk og ved, hvad de har mellem hænderne.”

For et par år siden købte Peter Mønster sammen med sin hustru en gammel ejendom på Fyn. Parret havde gennem længere tid ønsket at komme tæt på vandet og havde ledt efter den perfekte bolig til at blive gamle i.



”For sjov kiggede vi mod Fyn, hvor min kone er fra, og da vi så ejendommen her, var vi bare solgt. Det tog os et års tid at blive helt klar til at rykke teltpælene op, men vi vidste, at det var den her ejendom, vi måtte have.”


Under kærlig behandling


Det blev hurtigt klart, at selv om huset tog sig flot ud udvendig, så var det ikke blevet behandlet, som et hus fra 1866 fortjener. Det viste sig desværre, at ejendommen var blevet sminket med henblik på salg. Noget som Peter og hans kone ikke var opmærksomme på i forbindelse med købet.

 


”Allerede efter et års tid begyndte malingen udvendig at boble og skalle af, og vi blev klar over, at træværket var blevet malet med plastikmaling. Så vi måtte begynde forfra, skrabe ind til træet og så valgte jeg at male med kærnemælksmaling,” fortæller Peter Mønster.



Desuden besluttede parret, at de ville gøre noget ved det gamle, slidte køkken og generelt give deres bolig den store – nænsomme – overhaling, nu de var i gang.



”Heldigvis er vores hus så langt, at vi kunne flytte ind i den ene ende, mens vi istandsatte den del, der i dag er vores bolig. Vi valgte at rydde alt, sørge for at få isoleret indvendig med Multipor og også bruge den rigtige maling. Desuden satte vi nyt køkken og bad ind. I dag bor vi der og lejer den anden ende af huset ud som B&B.”



Et hus fra 1866 kræver dygtige folk


Det kræver, at man som husejer sætter sig ind i rigtig mange ting, hvis man vil renovere en ejendom fra 1866, og man skal huske at stille spørgsmål til håndværkerne. For de skal kende de gamle byggeteknikker for at sikre, at huset bliver behandlet, sådan som det fortjener det. Moderne isoleringsløsninger med plasticdampspærre er no-go.

 


”Ved et tilfælde faldt jeg i snak med et familiemedlem til en fest, og fortalte at vi var ved at få isoleret, og at tømreren var i gang med at sætte stålskelet op til isolering af ydervæggene med dampspærre. Han ved en masse om gamle bygninger, og så helt forkert ud i hovedet. Jeg kunne næsten bogstaveligt se, at alle røde lamper blinkede, og han bad mig om straks at stoppe den proces, for man bruger ikke dampspærreisoleringsmetoden på gamle huse,” forklarer Peter Mønster. ”Det anede jeg ikke, så jeg var bare heldig, at vi havde en i familien, som kunne agere rådgiver for os.



Med familiemedlemmets hjælp blev processen vendt og Peter Mønster fandt ud af, at der både er noget, som hedder etårsgennemgang og femårsgennemgang. ”Det vidste jeg da ikke noget om. Så vores familiemedlem har virkelig sparet os for mange kvaler. For det er en udfordring, når selv håndværkeren ikke vidste, hvordan man behandler et hus, der er så gammelt som vores.”



Kursus på Hverringe


”Fordi jeg jo har en interesse i vedligeholdelse af gamle bygninger, gammelt grej og møbler og sådan noget, så jeg tilfældigt, at der var nogle kurser oppe på Hverringe Gods, som jeg tog på. Her fik jeg kontakt med en arkitekt, som jeg spurgte til råds, og han kom herud og lavede sådan en slags femårsplan.” Arkitekten henviste også Peter til et par håndværkere, som han kunne anbefale, men ingen af dem havde tid til at udføre arbejderne, og til sidst var Peter Mønster mere eller mindre desperat.



Byghåndværk gav mig ro i maven


I sidste ende var det et nødråb på Facebook, som koblede Peter Mønster sammen med Byghåndværk. ”Jeg var faktisk ret desperat, fordi jeg ikke kunne få fat i de håndværkere, jeg syntes, jeg skulle have fat i, og jeg havde en fornemmelse af at huset blev mere og mere forsømt.”


Da Anne fra Byghåndværk så opslaget, var hun hurtig til at reagere og det blev Peter Mønsters redning. 

 


”Det afgørende vendepunkt for vores proces og mit velbefindende var, at I var så hurtige på tasterne. Jeg blev introduceret til en mulighed, jeg ikke kendte, og efterfølgende gik jeg ind og kiggede på hjemmesiden. Det er bare en supergod ide at samle håndværkere på den måde, som Byghåndværk gør det. Hvor alle håndværkere og rådgivere har et fokus på gamle bygninger.”



Med Byghåndværk som samlingspunkt blev Peter Mønsters muligheder for at nå de rette håndværkere pludselig en reel mulighed.



”Der lå en dyb optimisme i Annes allerførste kommentar på mit opslag, hvor hun anbefalede portalen. Jeg fandt ud at beskrive arbejdet derinde, og det var lige det, der skulle til. Bare det at jeg havde en fornemmelse af, at der var et menneske i den anden ende, der havde hørt mig og havde en fornemmelse af, at I havde min ryg, for I var altid hurtige til at kontakte mig, når jeg skrev. Det gjorde, at jeg kunne holde processen ud.”



Jeg fandt de helt rigtige håndværkere


Da først Peter Mønster vidste, at nogle havde hørt ham og var på hans hold, trak han vejret frit igen. Byghåndværk forsikrede ham om, at selv om det kunne trække ud, fordi håndværksfirmaerne havde ordrebogen fuld, skulle han nok få hjælp – og kontakten var ventetiden værd.


”Jeg fik kontakt til Emmas Snedkeri og derfra kørte det bare superfint. Emma renoverede et lunettevindue, brugte en tredjedel af det træ, der var, og bevarede de gamle ruder fra 1866. Hun tog vinduet med til sit værksted og lavede det der. Hun kom tilbage med det ubehandlet, for jeg havde aftalt med hende, at jeg selv ville male det. Hun satte vinduet i, og det er blevet så fint. Og så er Emma fænomenal til at kommunikere med mig som kunde.”



For Peter Mønster er det lige præcis kommunikationen som er alfa og omega for en husejer.


”Det, som håndværkere, der læser det her skal vide, er, at det simpelthen er vigtigt at delagtiggøre kunden i de mellemregninger, der måtte være i forhold til, om man kan møde til tiden, bliver forsinket eller om man må sige nej. Det kræver gennemsigtighed at opnå et godt samarbejde, for det giver en tryghed som kunde, at håndværkeren er meddelsom. Jeg bryder mig virkelig ikke om, når folk bare bliver væk, eller først reagerer, når jeg kontakter dem. Det dur ikke. Og det må man gerne vide som håndværker eller rådgiver.”

 


En lille, men væsentlig detalje


Husets ydermur var en anden af de ting, der bekymrede Peter Mønster, for han kunne se, at der gennem mange år var sket en bevægelse i den. Den havde sluppet forankringen til træværket på loftet og man havde tidligere forsøgt at udbedre skaden med cementmørtel. Her fik Peter Mønster gennem Byghåndværk kontakt til murerfirmaet MPJ-Byg, hvor Søren besigtigede skaderne og sendte en af sine dygtige folk til at udføre arbejdet.


”Det er interessant for ejere af gamle huse at vide, at man ikke bare kan hente en hvilken som helst murer ind til opgaven. For ikke alle er opmærksomme på, at det skal være kalkmørtel, der skal bruges. Det er en lille ting; men meget væsentlig.”



Byghåndværk er et epicenter for dygtige håndværkere og rådgivere


Netop derfor er Peter Mønster så glad for, at han stødte på Byghåndværk ved lidt af et tilfælde, for her fandt han lige præcis det, han og hans ejendom stod og manglede.



”De opgaver, som jeg henvendte mig til Byghåndværk med, er blevet udført efter alle kunstens regler. Så jeg vil virkelig gerne anbefale andre at benytte portalen – og Anne, for det hun kan, er simpelthen bare at være hurtig på tasterne, og det er så vigtigt. At blive taget i hånden, som kunde, det er fantastisk. Og så synes jeg bare, det er en supergod ide at samle et epicenter af håndværkere, som kan noget med de gamle håndværk og ved, hvad de har mellem hænderne.”

Udgivet af

Byghåndværk ApS

Byghåndværk – Dit netværk for bygningskultur, klimavenlige materialer og de traditionsbundne håndværk 



I Byghåndværk ønsker vi at bidrage til at udvikle virksomhederne og forretningsområdet for bygningskultur, traditionsbundne håndværk og klimavenlige materialer til restaurering og nybyggeri. Det gør vi ved at stimulere rekrutteringen og kompetenceudviklingen indenfor området, og ved at fortælle de gode historier, hvor din virksomhed har været med til at gøre en positiv forskel.

 

Gennem tværfagligt samarbejde bidrager Byghåndværk til et kvalitetsløft, bedre ressourceudnyttelse og en bedre forretningsmæssig drift hos netværkets virksomheder.

 

Med et abonnement på Byghåndværk får du praktiske redskaber og lettere adgang til opgaver, samarbejdspartnere, materialer, netværk og serviceydelser.

 

Vi tænker langsigtet og ønsker at skabe merværdi for andre end os selv. Frem for alt vil vi medvirke til at øge interessen for at restaurere, forbedre og nybygge med udgangspunkt i traditionsbundne værdier.

 

 

 

 

Jeg vil gerne ha’ nyheder!

Om byghåndværk

Byghåndværk er dit professionelle netværk for bygningskultur og traditionsbundet håndværk.

Tak til Berntsenfonden og Boligfonden Kuben for økonomisk støtte.

Kontakt

Copyright © byghaandvaerk.dk 2021

Byghåndværk logo

Tilmeld dig nu