Jesper har mange jern i ilden

6. oktober 2022

Lige siden Jesper Jørgensen var en lille knægt, har han vidst, at smedejern på en eller anden måde skulle være en del af hans liv. Men der skulle en diskusprolaps til at skubbe ham helt hen til essen.

”Jeg startede for alvor med at smede, da jeg var 20. Min bror gik på Kunstakademiet, hvor de arbejdede med bronzestøbning og han byggede sin egen smeltedigel. Den begyndte jeg at tænde op i og smede pilespidser til min bueskydning. Efterhånden blev jeg god til at smede pilespidser og kom med i Middelalderforeningen. De havde en lille bod, som solgte mine pilespidser.”

I løbet af få år havde han opbygget en anseelig ordrebog, og den blev springbrættet til et karriereskift, da en diskusprolaps satte en stopper for Jesper Jørgensens drøm.

”Jeg fik at vide af fagforeningen, at jeg skulle tænke i andre baner. Det er lidt spøjst, at min interesse og evne ender med støtte mig, da jeg måtte ændre min livsbane. Jeg troede jo, jeg skulle være brugsuddeler – men pludselig blev min karrieremulighed hevet væk under fødderne på mig. At der alligevel er noget andet, der viser sig og som jeg kan leve af, det var fantastisk.”

Nærmest arkæolog
I dag holder Jesper Jørgensen til på Krenkerup Gods, hvor han lejer sig ind i godsets oprindelige smedje fra 1860’erne. Det er det helt perfekte sted for Ildsmeden.dk, hvor der er plads til kursister, alt det udstyr Jesper Jørgensen skal bruge, og endda et tømrerværksted, som han af og til benytter.

”Jeg har for eksempel haft en kunde, hvis kiste havde stået i en lade, hvor det har regnet ind. Bunden var nærmest rådnet væk og det havde tæret på beslagene. Der aftalte vi, at jeg også tog mig af trædelen, så det blev en total restaurering.”

Det er netop restaureringen, der nogle gange får Jesper Jørgensen til at føle sig lidt som en arkæolog.

”Restaurering er jo spændende, for man skal gå ind i arkitekturen og tidstanken, i den brug af minimum materiale og stadig lave maksimal styrke. Så restaurering generelt er spændende, synes jeg. Det har også noget at gøre med den viden, jeg har opbygget fra flere kanaler over tid, snakket med arkitekter, betragtet gammelt, intakt smedejern og rester af næsten rustet væk smedejern. Det er den der rekonstruktion i restaurering, som er spændende.”

Autenticitet og gedigent håndværk betyder alt
På et kursus hos Center for Bygningsbevaring fandt Jesper Jørgensen ind til det, der er afgørende for hans arbejde i dag.

”Det var der vigtigheden af autenticiteten kom op i mig, og den kunne jeg arbejde videre med. En ting er at lave et vinduesbeslag. Men det skal jo også matche bygningen og byggestilen, tiden – alt det er alfa og omega for en vellykket restaurering.”

Jesper Jørgensen nyder håndværket og de processer, som ligger til grund for godt, gedigent håndværk, der holder. Derfor har han da også valgt at blive medstifter af Dansk Kunstsmedeforening.

”Vores formand er uddannet kunstsmed i Sverige og syntes, at der manglede noget tilsvarende i Danmark. Da hun kontaktede mig og spurgte, om jeg ville være med til at stifte en forening, passede det som fod i hose med det, jeg selv havde tænkt. På nogle måder er jeg jo en af de gamle smede efterhånden. Jeg har en hel masse, som skal overleveres af viden og teknik, som jeg gerne vil overlevere til næste generation.”

Fremtiden har to retninger

”Når du restaurerer en flok vinduer og henter tilbud hos smeden, er det en dyrere løsning, hvis du kigger på den økonomiske udgift her og nu. Hvis du til gengæld får laserskåret beslagene og brændt lidt på dem, så de ligner gamle smedebeslag, kan du spare penge på den korte bane. Det er jeg bekymret for, bliver en tendens,” siger Jesper Jørgensen om den korsvej, smedefaget befinder sig ved lige nu.

Han mener, at der er brug for en ændring i fokus på pris i forhold til kvalitet. Heldigvis er bæredygtighed og genbrug noget af det, der kan være med til at redde de traditionelle håndværksfag.

”Som smed flytter jeg materialet i stedet for at fjerne det, og jeg benytter jernets naturlig struktur og retning.  Det kan godt være, jeg tager en time om at lave et stort hul, som en maskine kan lave på 10 minutter. Men jeg sparer meget materiale, der ikke skal gennem hele produktionsmøllen og så holder det 100 år længere. Hvis den almindelige dansker fik øje på den slags, som vores forening gerne skulle være med til at formidle, så spår jeg en renæssance for smedefaget, der oppebæres af bæredygtighed og klimatanken.”

Men Jesper Jørgensens interesser stopper ikke der.

Nye glas i gamle vinduer

”Jeg er for nylig blevet tilknyttet Optoglas, som er en god løsning til fredede ejendomme, hvor du ikke vil ændre på konstruktionen. Her kan du montere et optoglas, som forhindrer stort varmespild. De er faktisk lige så gode som termoruder,” fortæller Jesper Jørgensen.

Hans opgave er lige dele formidling til både husejere, arkitekter og ingeniører og han er i færd med at udvikle værktøjer med henblik på, at originale beslag, anverfere og stormkroge kan kobles med Optoglas-løsningerne.

”Jeg kan smede beslag til den moderne løsning, optoglas jo er, men så det bliver så usynligt, som overhovedet muligt på den bevaringsværdige ejendom.”

Jesper Jørgensen slutter af med en opfordring.

”Gå en tur rundt i de gamle gader og se på smedejernet. På trods af at kulturen for vedligehold nærmest har stået helt stille i mange år, holder smedejernet alligevel. Jeg ser bestemt et potentiale for det gamle smedefag – hvis vi husker på, at effektivisering ikke er alt. Det er kvalitet.”

 
”Jeg startede for alvor med at smede, da jeg var 20. Min bror gik på Kunstakademiet, hvor de arbejdede med bronzestøbning og han byggede sin egen smeltedigel. Den begyndte jeg at tænde op i og smede pilespidser til min bueskydning. Efterhånden blev jeg god til at smede pilespidser og kom med i Middelalderforeningen. De havde en lille bod, som solgte mine pilespidser.”

I løbet af få år havde han opbygget en anseelig ordrebog, og den blev springbrættet til et karriereskift, da en diskusprolaps satte en stopper for Jesper Jørgensens drøm.

”Jeg fik at vide af fagforeningen, at jeg skulle tænke i andre baner. Det er lidt spøjst, at min interesse og evne ender med støtte mig, da jeg måtte ændre min livsbane. Jeg troede jo, jeg skulle være brugsuddeler – men pludselig blev min karrieremulighed hevet væk under fødderne på mig. At der alligevel er noget andet, der viser sig og som jeg kan leve af, det var fantastisk.”

Nærmest arkæolog
I dag holder Jesper Jørgensen til på Krenkerup Gods, hvor han lejer sig ind i godsets oprindelige smedje fra 1860’erne. Det er det helt perfekte sted for Ildsmeden.dk, hvor der er plads til kursister, alt det udstyr Jesper Jørgensen skal bruge, og endda et tømrerværksted, som han af og til benytter.

”Jeg har for eksempel haft en kunde, hvis kiste havde stået i en lade, hvor det har regnet ind. Bunden var nærmest rådnet væk og det havde tæret på beslagene. Der aftalte vi, at jeg også tog mig af trædelen, så det blev en total restaurering.”

Det er netop restaureringen, der nogle gange får Jesper Jørgensen til at føle sig lidt som en arkæolog.

”Restaurering er jo spændende, for man skal gå ind i arkitekturen og tidstanken, i den brug af minimum materiale og stadig lave maksimal styrke. Så restaurering generelt er spændende, synes jeg. Det har også noget at gøre med den viden, jeg har opbygget fra flere kanaler over tid, snakket med arkitekter, betragtet gammelt, intakt smedejern og rester af næsten rustet væk smedejern. Det er den der rekonstruktion i restaurering, som er spændende.”

Autenticitet og gedigent håndværk betyder alt
På et kursus hos Center for Bygningsbevaring fandt Jesper Jørgensen ind til det, der er afgørende for hans arbejde i dag.

”Det var der vigtigheden af autenticiteten kom op i mig, og den kunne jeg arbejde videre med. En ting er at lave et vinduesbeslag. Men det skal jo også matche bygningen og byggestilen, tiden – alt det er alfa og omega for en vellykket restaurering.”

Jesper Jørgensen nyder håndværket og de processer, som ligger til grund for godt, gedigent håndværk, der holder. Derfor har han da også valgt at blive medstifter af Dansk Kunstsmedeforening.

”Vores formand er uddannet kunstsmed i Sverige og syntes, at der manglede noget tilsvarende i Danmark. Da hun kontaktede mig og spurgte, om jeg ville være med til at stifte en forening, passede det som fod i hose med det, jeg selv havde tænkt. På nogle måder er jeg jo en af de gamle smede efterhånden. Jeg har en hel masse, som skal overleveres af viden og teknik, som jeg gerne vil overlevere til næste generation.”

Fremtiden har to retninger

”Når du restaurerer en flok vinduer og henter tilbud hos smeden, er det en dyrere løsning, hvis du kigger på den økonomiske udgift her og nu. Hvis du til gengæld får laserskåret beslagene og brændt lidt på dem, så de ligner gamle smedebeslag, kan du spare penge på den korte bane. Det er jeg bekymret for, bliver en tendens,” siger Jesper Jørgensen om den korsvej, smedefaget befinder sig ved lige nu.

Han mener, at der er brug for en ændring i fokus på pris i forhold til kvalitet. Heldigvis er bæredygtighed og genbrug noget af det, der kan være med til at redde de traditionelle håndværksfag.

”Som smed flytter jeg materialet i stedet for at fjerne det, og jeg benytter jernets naturlig struktur og retning.  Det kan godt være, jeg tager en time om at lave et stort hul, som en maskine kan lave på 10 minutter. Men jeg sparer meget materiale, der ikke skal gennem hele produktionsmøllen og så holder det 100 år længere. Hvis den almindelige dansker fik øje på den slags, som vores forening gerne skulle være med til at formidle, så spår jeg en renæssance for smedefaget, der oppebæres af bæredygtighed og klimatanken.”

Men Jesper Jørgensens interesser stopper ikke der.

Nye glas i gamle vinduer

”Jeg er for nylig blevet tilknyttet Optoglas, som er en god løsning til fredede ejendomme, hvor du ikke vil ændre på konstruktionen. Her kan du montere et optoglas, som forhindrer stort varmespild. De er faktisk lige så gode som termoruder,” fortæller Jesper Jørgensen.

Hans opgave er lige dele formidling til både husejere, arkitekter og ingeniører og han er i færd med at udvikle værktøjer med henblik på, at originale beslag, anverfere og stormkroge kan kobles med Optoglas-løsningerne.

”Jeg kan smede beslag til den moderne løsning, optoglas jo er, men så det bliver så usynligt, som overhovedet muligt på den bevaringsværdige ejendom.”

Jesper Jørgensen slutter af med en opfordring.

”Gå en tur rundt i de gamle gader og se på smedejernet. På trods af at kulturen for vedligehold nærmest har stået helt stille i mange år, holder smedejernet alligevel. Jeg ser bestemt et potentiale for det gamle smedefag – hvis vi husker på, at effektivisering ikke er alt. Det er kvalitet.”

 

Udgivet af

Byghåndværk ApS

Byghåndværk – Dit netværk for bygningskultur, klimavenlige materialer og de traditionsbundne håndværk 



I Byghåndværk ønsker vi at bidrage til at udvikle virksomhederne og forretningsområdet for bygningskultur, traditionsbundne håndværk og klimavenlige materialer til restaurering og nybyggeri. Det gør vi ved at stimulere rekrutteringen og kompetenceudviklingen indenfor området, og ved at fortælle de gode historier, hvor din virksomhed har været med til at gøre en positiv forskel.

 

Gennem tværfagligt samarbejde bidrager Byghåndværk til et kvalitetsløft, bedre ressourceudnyttelse og en bedre forretningsmæssig drift hos netværkets virksomheder.

 

Med et abonnement på Byghåndværk får du praktiske redskaber og lettere adgang til opgaver, samarbejdspartnere, materialer, netværk og serviceydelser.

 

Vi tænker langsigtet og ønsker at skabe merværdi for andre end os selv. Frem for alt vil vi medvirke til at øge interessen for at restaurere, forbedre og nybygge med udgangspunkt i traditionsbundne værdier.

 

 

 

 

Jeg vil gerne ha’ nyheder!

Om byghåndværk

Byghåndværk er dit professionelle netværk for bygningskultur og traditionsbundet håndværk.

Tak til Berntsenfonden og Boligfonden Kuben for økonomisk støtte.

Kontakt

Copyright © byghaandvaerk.dk 2021

Byghåndværk logo

Tilmeld dig nu