”Jeg har aldrig set mig selv som en arkitekt, der elsker nybyggeri – det brænder jeg ikke for – det har altid været de gamle bygninger, der taler til mig.”
Noget ubrugeligt kan sagtens være fleksibelt
”Et af de kernebegreber, jeg altid arbejder med, er stedets identitet. Det er måske ikke det fineste hus, men det har en identitet i det lokalsamfund, hvor det står, eller det har betydning i bylandskabet eller ude på landet. De huse har fortjent at få et nyt liv.”
Han forklarer: ”Jeg arbejder med, hvordan vi kan bevare noget, som måske er fuldstændig ubrugelig i sin oprindelige funktion, men hvor der samtidig er en stor fleksibilitet i huset. Det handler om bæredygtighed. Vi sætter bare et nyt lag på noget, som allerede eksisterer, for vi er blot en lille periode i tiden. Men vi arbejder med huse, som man forhåbentlig skal bruge de næste fem generationer, derfor skal brugerne inddrages.”
En gammel SFO bliver et kulturelt samlingspunkt
”Vi lavede et femårigt kunstprojekt, hvor vi har omdannet en gammel SFO til at huse en performance-gruppe, som har skabt en superfin dialog med alle beboerne i kvarteret. Det er to verdener, som ikke passer sammen, hvis man tænker over det. Du har den internationale kunstnergruppe, som flyver verden rundt for at udvikle deres performance, og så en flok gamle 70’er-boligblokke. Nu kommer folk til området for at se på kunst og gå i dialog, i stedet for at se på beboerne.”
”Vi har integreret et lommepenge-projekt. De unge i kvarteret har arbejdet fysisk på huset, og vi har ikke haft problemer med hærværk siden vi åbnede sidste år. Hvorfor skulle de ødelægge deres eget? Det har været et sjovt projekt, fordi det var så anderledes, og fordi vi var med til at bevise, at du ikke bare skal putte mennesker i kasser.”
Bæredygtighed handler om genfortolkning
”Jeg prøver altid så vidt muligt at få de samme materialer ind, som allerede er brugt i huset, når jeg arbejder på et projekt. Det er vigtigt, at vi ikke hele tiden skal opfinde noget nyt, men i stedet genfortolke materialerne og dermed styrke bæredygtigheden.”
Fortiden er fremtiden
”Jeg ville ønske, at vi blev bedre til bevaringsværdig arkitektur i Danmark. Jeg håber også, at vi kan fortsætte med vores tilgang, selvom det nogle gange betyder, at projekterne tager længere tid. Det er vigtigt, at man kan skabe nogle værdier, også i selve projektforløbet.”
”Der er mange som ikke forstår værdien af en gammel bygning. Så det bliver min opgave at forklare bygningens værdi. Jeg siger ikke, at alle gamle bygninger har en værdi, men de fleste har.”